Czy cukier zawsze jest słodki? To temat kolejnej lekcji inspirowanej materiałami z Koloratorium. Głównym celem lekcji było wykazanie że ślina zawiera enzym – amylazę ślinową, która rozpoczyna proces chemicznego trawienia skrobi (cukru złożonego) do cząsteczek cukru prostego. Ponadto uczniowie zapoznali się z mechanizmem próby jodowej, źródłami cukrów w diecie i ich znaczeniem w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu oraz utrwalili budowę układu pokarmowego i jego zadania. Dzieci pod kontrolą p. Marty Gajos przygotowały zawiesinę mąki ziemniaczanej i wody, a następnie umieściły po 3ml zawiesiny na szkiełkach zegarkowych. Do każdej próbki dodano kilka kropel płynu Lugola. Skrobia w kontakcie z jodem znajdującym się w płynie, przyjmuje zabarwienie granatowe. Do jednej z próbek dodano pobraną ślinę, co spowodowało odbarwienie się zawiesiny. Świadczy to o rozkładzie skrobi. Zdobyte na lekcji wiadomości i umiejętności są bardzo cenne. Jednak najważniejsze było to, że uczniowie mogli wcielić się w młodych naukowców i mieli przy tym mnóstwo zabawy:)